Skruf har tagit klivet in på Willys, Hemköp, Citygross och Eko och är i dag kategorikapten hos butikskedjorna. En jätteoffensiv och den största utrullningen som har gjorts i snusbranschen.

– Det är långa upphandlingsprocesser men i dag är vi kategorikapten i Axfood och Bergendahls butikskedjor, säger Peter Skoog, Senior Key Account Manager.

Affären innebar att Skruf klev in med ett nytt koncept bestående av snuskylar och LCD-skärmar. NCS har hjälpt Skruf att hitta optimala kylar för deras verksamhet och syfte.

Skruf landade i en lösning med fem kylar i olika storlekar från tre tillverkare, finska Aste och Coolcenter samt turkiska Klimasan. Totalt har cirka 2 500 kylar levererats från NCS:s lager i Köping till butiker runt om i landet.

– En snuskyl används otroligt mycket så vi ställer väldigt höga krav på kvaliteten. Kylen ska hålla i flera år och måste klara många öppningar, säger Peter Skoog.

– Vi vill även att kylen ska vara smidig och ergonomisk, att det ska vara lätt att fylla på och servera. Bra belysning och maximal användningsyta är också ett måste.

Skruf har rattat kategorin hos Axfoods och Bergendahls butikskedjor i lite drygt ett år.

– Som kategorikapten är det vårt uppdrag att driva den totala snusförsäljningen. Förutom att synas i butik jobbar vår marknadsavdelning hårt med att få kunden att välja oss, säger Peter Skoog.

Utrullningen har varit lyckad. Skruf har ökat sina marknadsandelar – och även lyft försäljningen åt butikerna.

– ”The latest greatest” för oss just nu är vitt snus – eller real white och super white som det också kallas. Tobaksfritt snus med vita portioner som inte ska missfärga tänderna. Det exponerar vi lite extra just nu, säger Peter Skoog.