[DEBATT, ICANYHETER NR 1/2109] Nytt år – och därmed med bara månader kvar till tidsgränsen för att byta köldmedia löper ut. Fortfarande finns handlare som brottas med frågan – och kalkylen.

Teknikskiftet innebär en miljonutgift, eller mer, för en butik. Det är sällan man som handlare gör en investering i den storleksklassen utan att kunna räkna hem den i ökad försäljning.

Det är min erfarenhet.

Jag drev fram till nyligen en mindre Ica Nära-butik i Eskilstuna. Där hade kylkonverteringen kostat mig 1,5–2 miljoner kronor. Jag hade svårt att få ihop den kalkylen. Det fick mig att kolla på andra alternativ. På plug-in-lösningar.

Med en mix av plug-in och centralkyla hade jag halverat investeringskostnaden. Elkostnaden hade landat i nivå med en modern kylanläggning. En sådan lösning hade gett butiken andra framtidsutsikter.

Jag vill inte påstå att plug-in-kylar- och frysar är lösningen för alla – men jag vill väcka en tanke. Eller två.

Det händer mycket i vår bransch – och det händer snabbt. Framtiden är inte given för alla. Hur ser tillväxten ut på din marknad? Vilka konkurrenter kommer? Hur kommer den växande e-handeln påverka butiken? Vilka sortiment kommer att växa hos dig?

Som handlare vill vi ha flexibla butiker. Att snabbt kunna växla upp och växla ner, optimera, förändra, säsongsanpassa, testa nytt eller avfärda idéer är modern butiksdrift.

Alla som har byggt om en frysavdelning vet vad det kostar och hur stökigt det kan vara. Med plug-in är det bara att dra ut kontakten och flytta frysen.

Jag säger inte att plug-in-kyla är lösningen för alla, men avfärda den inte. Mycket har hänt i branschen och med tekniken. Det handlar inte om att välja det ena eller andra, det handlar om att hitta den mix som är rätt för din butik. Med rätt mix får du en flexibel butik – och sparar investeringskostnader.

Martin Erlandsson, försäljningschef, NCS Retail Solutions

(Debattinlägget publicerades i branschtidningen Icanyheter 2019-01-11)